Corona Brazilië: Het verhaal van Rico die nog steeds in Goiãnia verblijft -
Corona Brazilië: Het verhaal van Rico die nog steeds in Goiãnia verblijft

Goiãnia Brazilië

Op 5 maart 2020 ben ik in Goiãnia aangekomen om mijn vriendin te bezoeken en om haar familie voor de eerste keer te ontmoeten. Een prachtige reis, want ik ben nog nooit buiten Europa geweest en dat maakt het mijn eerste grote reis.

De eerste week zijn we in Goiãnia gebleven. Goiãnia ligt in de Braziliaanse deelstaat Goías en staat bekend als de groene stad vanwege zijn vele parken en groen. Om nog veel meer groen en natuur te bekijken zijn we met een lange busreis van 24 uur richting het noorden gereden. We kwamen aan in de Braziliaanse deelstaat Pará in het stadje Marabá.

Daar was het de bedoeling om het amazone gebied in te gaan maar dit was helaas niet mogelijk door de overstromingen tijdens het regenseizoen. Op de weg terug hadden we het plan om een aantal dagen naar Pirenópolis te gaan tot we een bericht kregen van de ranch, waar we een kamer hadden gehuurd, dat alle hotels gingen sluiten door het coronavirus.... Dit was eigenlijk het eerste moment dat het virus invloed kreeg op mijn vakantie.

We konden gelukkig nog terecht bij ons eerste verblijf wat trouwens een airbnb is aangezien je nergens meer een hotel kon boeken... Als we daar niet terecht hadden gekund dan hadden we een groot probleem.

Op 26 maart rond half 1 had ik mijn terugreis moeten beginnen. Ik kreeg om 10 uur s'ochtends een bericht van mijn reisorganisatie opodo dat de vlucht geannuleerd is van Goiãnia naar São Paulo. Ik zou een email krijgen met meer informatie over wat er zou gaan gebeuren. Helaas heb ik die email nooit ontvangen en was dit ook direct het begin van alle ellende.

Ik heb meerdere malen geprobeerd om Opodo te bellen, maar elke keer werd er niet opgenomen. Op goed geluk maar naar het vliegveld gegaan. Daar was niemand die een woord Engels spreekt, maar gelukkig kon mijn vriendin alles voor mij vertalen. Ik ben heel benieuwd hoe mensen iets voor elkaar krijgen als ze de taal niet machtig zijn. Het is een raar gevoel als je jezelf niet verstaanbaar kunt maken.

Op het vliegveld heb ik met mensen van Latam gesproken en heb ik geprobeerd een andere vlucht te krijgen. Helaas ging dit niet lukken, want het enige advies wat ik heb kunnen krijgen is ''neem contact op met je reisorganisatie''. Op zich begrijpbaar, maar zo frustrerend als die dan niet bereikbaar zijn. Daarna hetzelfde geprobeerd contact op te nemen met vliegmaatschappij Swiss Air. Na veel mensen gesproken te hebben werd mij uiteindelijk verteld dat de complete boeking naar Europa is geannuleerd, maar nog wel openstond voor een later moment. Het advies wat ik kreeg was om op 15 april te bellen om te kijken naar een vlucht tussen 22 april en eind mei....

Gelukkig kan ik zolang verblijven in het appartement in Goiãnia die we al eerder gehuurd hadden en hebben we een mooie deal kunnen krijgen zodat de kosten niet te ver zullen oplopen.

Het meest bizarre vind ik dat je gewoon niet geholpen wordt door je reisorganisatie en dat je continue van het kastje naar de muur word gestuurd.

De situatie hier in Goiãnia is relaxed. De winkels en grote wandelparken zijn dicht.  Supermarkten en apotheken zijn open en aanzienlijk weinig mensen op straat. Het verkeer is beduidend minder, maar de motoren van ifood vallen nu wel meer op. Bij elke ingang van een gebouw of winkel staat een persoon of dispenser met alcohol voor je handen en verder hebben ze belijning in de supermarkten aangebracht tezamen met een bord voor de bescherming van het meisje achter de kassa.

Nog een handige tip:

Als je een bankrekening + pas afneemt bij transferwise.com dan kan je via een app geld op die rekening zetten. Dan heb je dus een andere pas waarmee je betaald. Mocht je dan eventueel geskimt worden dan verlies je niet direct je belangrijke Nederlandse bankpas.

Daarnaast krijg je ook de beste wisselkoers (ik pinde laatst met een koers van 1 euro op 5,77 real). De kaart kun je gebruiken als een creditcard en niet als een debitcard. Je kunt met de pas ook hotels boeken die graag met creditcards werken.